Verslag bijeenkomst  7 februari 2014.

Op vrijdagavond 7 februari 2014 heeft de Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank een informatieve (besloten) vergadering gehouden met als doel meer inzicht te geven in de renteswap materie, zowel ten aanzien van de advisering  als van de eventuele juridische stappen. Een samenvatting treft u hieronder aan.

Na een welkom en opening door de voorzitter van de stichting, Harm Wiegersma, werd het woord gegeven aan Klaas Adema FFP, zelfstandig financieel adviseur (meer info: www.ademafinancieeladvies.nl), die vanuit zijn vakgebied en ervaring de swaps en met name de advisering ervan toelichtte. Hij is met name ingegaan op  de wijze waarop het adviesproces is uitgevoerd. Vastgesteld werd dat er in veel gevallen sprake was van onvolledige informatie, dat de risico’s onvoldoende zijn toegelicht en dat  adviezen gebaseerd zijn geweest op onduidelijke renteverwachtingen. Ook werd de vraag gesteld of er bij de hoge provisie die de banken ontvingen, en niet communiceerden,  er per definitie wel  sprake kan zijn van objectief advies.

Na de pauze is mr. Marianne Adema MFP (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ), juridisch adviseur en advocate van de Stichting ingegaan op de juridische aspecten bij renteswaps. Marianne is eerst ingegaan op het wettelijk kader bij renteswaps en daarbij werden begrippen als  zorgplicht en adequaat advies behandeld. Vervolgens heeft zij een aantal onderdelen behandeld aan de hand van jurisprudentie over renteswaps. Verder werd ook ingegaan op de gevolgen van de EMIR-Verordening welke voor renteswap bezitters relevant zijn, in bijzonder de rapportageverplichtingen. Tot slot werd inzicht gegeven in het verloop van een juridische procedure alsook de mogelijkheden om op bepaalde onderdelen collectief en dus kostenbesparend te regelen en de mogelijkheden die een klant hierbij heeft.

Wilt u meer informatie hierover of heeft u interesse voor het bijwonen van een volgende bijeenkomst dan kunt u mailen naar:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Copyright 2013 Verslag.
Joomla templates 1.7 by Hostgator